Friday, February 7, 2014

Turki: Sedikit Catatan


Sekitar Hagia Sophia.

Bismillah, random blogpost.

In 2010, the Turks did not leave a very good impression on me. Mungkin sebab di haramain, kebiasaannya bangsa ini sering disinonimkan dengan bangsa yang 'main kasar' sikit. Even Turkish makcik are fit and good built, kalau tertolak lelaki Malaysia semasa tawaf, memang boleh terpusing 360 darjah, serius. Mereka juga sering bergerak dalam kumpulan dan jarang sekali terpisah.

Tahun 2014, Allah memberi izin saya untuk menziarahi negara Turki, dan berada di sana selama lebih krg 5 hari. Saya berpeluang melawat beberapa monumen terkenal seperti Istana Topkapı, Hagia Sophia/ Ayasofya (Cathedral converted to Masjid converted to museum), Masjid Biru, dan menerusi selat Bosphorus yang dahulu legendary dgn rantai besinya di Golden Horn.

Oh ya cuma perkara yg menyedihkan, banner Atatürk ada dilihat bergantungan dan juga poster wajahnya byk dijual di airport mahupun cetakan2. Brother Ali cerita, even buku2 teks mengangkat dan menjulang namanya sehingga ada yg menggelar Atatürk "hidden prophet". Oh well.

Saya kira org Turki sangat suka pada org musafir, apabila saya sengaja menghulurkan tangan utk bersalam dgn makcik2 di masjid, mereka menyambut dgn mesra. Pergi ke kedai runcit, cashier mengajar saya beberapa frasa bahasa Turki. Tak kurang ada yg randomly ajak bergmbar sama2.

Then I realized, it all dates back to history. Their ancestors; Kuat semangat, kuat fizikal, kuat ukhuwwah. Sedikit sebanyak turun kepada orang Turki sekarang. Kalau tidak, masakan kerajaan Uthmaniyyah boleh bertahan sehingga lebih setengah alaf. Ciri ini mereka bawak tak kira di mana mereka berada.

Trip umrah kali ini, they are the still same Turkish with characteristics I mentioned in the first paragraph, but I see them in a better light now. Lebih optimis. Benarlah, Allah mencipta manusia bersuku2 utk kita saling kenal mengenal antara satu sama lain. InshaAllah I will never forget the place, people, and the hot çay served in a tulip-shaped glass.

Catatan ini adalah untuk simpanan saya sendiri juga dan sekiranya bermanfaat, Alhamdulillah.

*ekstra: Kucing kat sana semua gebus2 >.<

No comments:

Post a Comment